همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران روز جمعه، گفت: نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران به اتفاق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام تحرکات را در کشورهای منطقه و فرا منطقه ای رصد می‌کند.

حبیب‌الله سیاری

به گزارش ایرنا، دریادار حبیب‌الله سیاری امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران،گفت: امروز نیروی دریای راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به اتفاق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام تحرکات را در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و شمال اقیانوس هند رصد می‌کند و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند که هیچ شناوری به مرزهای جمهوری اسلامی نزدیک و یا به منابع و منافع ما آسیبی وارد شود.

سیاری اطمینان داد که نیروی دریایی با حمایت مردم و تحت فرمان فرمانده کل قوا از هیچ تهدیدی هراس ندارد و برای حفاظت از مرزهای آبی ایران در همه عرصه ها حضور خواهد داشت.

وی در رابطه با تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در بحث دریا و نیروی دریایی گفت: معظم له تدابیر مهمی در ارتباط با دریا و نیروی دریایی دارند در فرازی می فرمایند که نیروی دریایی یک نیروی راهبردی، سیاسی، بین المللی، علمی و نظامی است که می تواند در آباد سازی مملکت تاثیر گذار باشد. و در جایی دیگر می فرمایند منافع کشور در دریا منافع راهبری و کلان است و با اقتدار می شود از آن برای پیشرفت کشور استفاده کرد.

مجله چهره‌های دفاعی ایران | مجله نهادهای دفاعی ایران | مجله تجهیزات دفاعی ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطر نشان کرد: ایران یک کشور دریایی است زیرا در شمال ، خلیج فارس و سواحل مکران (یعنی از بندرعباس تا آخرین بندر ما با پاکستان) سواحل مناسب داریم. مهمترین سواحل ما سواحل مکران است زیرا ما از آنجا به دریاهای آزاد راه داریم و به قول معظم له ما از سواحل مکران با چهار گوشه جهان ارتباط داریم.

سیاری در ادامه سخنان خود افزود: منافع و منابع متعددی در دریا داریم که از جمله آن می توان به منابع غذایی، انرژی های فسیلی ، انرژی های نو اشاره کرد و حمل و نقل ارزان قیمت، بحث های گردشگری و مزارع دریایی از دیگر منابع کشور در دریا به شمار می روند که باید برای دستیابی به پیشرفت و توسعه از این منابع استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: در سال های قبل از انقلاب به علت حاکمیت تفکر استعماری بر این کشور و وجود حاکمان بی لیاقت، هیچگاه به این فکر نبودند که از این منابع برای پیشرفت کشور استفاده شود و این منابع همه در اختیار بیگانگان بود اما به تدبیر مقام معظم رهبری و به فرمان معظم له طی سالیان گذشته توجه مردم و دولت به سمت بهره برداری از منابع دریا جلب شد تا بتوانیم از این منابع برای پیشرفت دریا محور کشور استفاده کنیم.

سیاری با اشاره به اینکه تمام کشورهای قدرتمند و ثروتمند تکیه به دریاها دارند، گفت: این در حالی است که مهمترین ساحل ما از تراکم جمعیت خالی است و برای اجرایی شدن این تدبیر و بهره برداری از این منابع دو فرمان رهبر معظم انقلاب در دستور کار دولت و نیروهای مسلح و نیروی دریایی راهبردی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است که اول توسعه سواحل مکران و دوم اقتدار دریایی است.

سیاری ادامه داد: برای توسعه سواحل مکران، کرانه ها باید آباد شود و مشاغل زیادی در آنجا به وجود آید.
وی تاکید کرد که توسعه سواحل مکران به توسعه دریا محور کشور تاثیر می گذارد بطوریکه بحث ترانزیت جنوب و شمال توانمندی مالی زیادی برای کشور می تواند به همراه داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، توضیح داد که برای این مهم، دو کار انجام می شود، کار مربوط به دولت در ارتباط با تامین زیرساخت های کلان و عمده مانند راه و جاده و غیره و قسمت دیگر مربوط می شود به نیروی دریایی که باید زیرساخت های مورد نیاز خود را در سواحل مکران ایجاد کند.

سیاری، گفت: نیروی دریایی امروز به عنوان پیشران توسعه در سواحل مکران ده ها هزار نفر از پرسنل خود را در سواحل استقرار داده و یا مستقر می کند. وقتی عنوان می شود که دو منطقه و سه پایگاه را باید در سواحل مکران بسازیم به این معنی است که در هر منطقه باید بندر، امکانات تعمیراتی ، شناورهای سطحی و زیردریایی و پروازی استقرار یابد، فرودگاه داشته باشد و شهرک های مسکونی حدود 30 هزار جمعیت داشته باشد که این حرکت در دست اقدام است و روز به روز شاهد پیشرفت خواهیم بود.

سیاری در رابطه با اقتدار دریایی نیز گفت: هر اقدام آبادانی که باید در سواحل مکران انجام شود زیر سایه امنیت است؛ امنیت که باشد می توان اقدامات آبادانی را به وجود آورد و از منافع و منابع دریا در کشور استفاده کرد.

وی خاطر نشان کرد: امروز شمال اقیانوس هند و دریای عمان یکی از مهمترین مکان های دنیا است، مکان هایی که همه کشورهای جهان نسبت به آن نظر دارند و از نگاه اقتصادی گلوگاهی برای جمهوری اسلامی ایران است. شمال اقیانوس هند، دریای عمان ، خلیج عدن و دریای باب المندب منطقه ای است که بالای یک سوم تجارت جهانی در آنجا انجام می شود و مسیر عبور خطوط انتقال انرژی جهان است بنابراین امنیت آن برای جهان و ایران بسیار مهم است زیرا گلوگاه اقتصاد کشور ما شمال اقیانوس هند است.

سیاری گفت: به تدبیر مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا امروز نیروی دریایی ایران با اقتدار در شمال اقیانوس هند استقرار یافته و با استقرار در سواحل مکران و حضور در دریای عمان و شمال اقیانوس هند امنیت منطقه را برقرار کرده است. امروز در بعد حفاظت از منابع کشور در اجرای این فرمان به صورت مستمر در خلیج عدن حضور داریم و در مقابله با تهدید دزدان دریایی اقدامات موثری انجام شده است.

وی ادامه داد: طی هفت یا هشت سال گذشته تمامی کشتی های تجاری و نفت کش ایران که از مسیر خلیج عدن و باب المندب به سمت غرب یا از سمت غرب به سمت جمهوری اسلامی ایران و یا به سمت جنوب هندوستان و کشورهای آسیای جنوب شرق در حرکت بودند امنیت آن توسط نیروی دریایی راهبری تامین شده است و اجازه نداده ایم کوچکترین خسارتی به اقتصاد کشور در بحث صادرات و واردات وارد شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش، افزود: امروز حضور ناوگروه های ما در اقصی نقاط جهان برای نشان دادن توانمندی بین المللی و سیاسی بودن نیروی دریایی در کشورهای آسیای جنوب شرق، دریای جنوبی چین، اقیانوس آرام و بنادر چین و از سمت غرب به سمت دریای سرخ، مدیترانه و کشورهای حاشیه مدیترانه به سمت جنوب اقیانوس هند حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: امروز ناو های نیروی دریای راهبری ارتش جمهوری اسلامی ایران در بندر دوربان افریقای جونبی استقرار دارند که باز نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

سیاری گفت: اگر رهبر معظم انقلاب می فرمایند نیروی دریایی ، یک نیروی بین المللی است به این منظور است که به محض دور شدن 50 کیلومتری از مرزهایمان، عرصه ما بین المللی می شود و در بین کشورهای جهان حضور داریم؛ و اگر ایشان می فرمایند نیروی دریایی ما ، یک نیروی سیاسی است به این منظور است که با بازدید از بنادر مختلف کشور نتایجی بدست می آوریم که از جمله آنها می توان به جلوگیری از ایران هراسی، به نمایش گذاشتن توان جمهوری اسلامی ایران، انتقال فرهنگ ایران، حفظ و توسعه ارتباطات سیاسی اشاره کرد.

وی تاکید کرد: بنابراین در بحث توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی پیشگام هستیم و به عنوان پیشران توسعه اقدامات مربوط به اجرایی شدن تدابیر معظم له را اجرا می کنیم.

سیاری در بخش دیگری از سخنان خود در نماز جمله این هفته تهران، درخصوص علت نام گذاری هفتم آذر به عنوان روز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: در شروع جنگ تحمیلی دشمن به مرزهای زمینی و هوایی ایران حمله ور شد و با نگاه اینکه در نیروی دریایی آمادگی لازم برای دفاع از مرزهای آبی وجود ندارد، هجوم خود را در دریا آغاز کرد تا ما را از خلیج همیشه فارس بیرون کند. اما فرزندان انقلاب به دستور امام در حداقل زمان تجهیزات را آماده کرده ،روانه دریا شدند و حماسه آفریدند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: فرزندان انقلاب روز هفتم آذر سال 59 درحالیکه تنها 67 روز از جنگ گذشته بود حماسه ای به نام 'عملیات مروارید' آفریدند و این روز به نام روز نیروی دریایی نامیده شد.

سیاری از نتایج ارزشمند این عملیات به شکست کامل نیروی دریایی عراق، سیادت جمهوری اسلامی ایران بر شمال خلیج همیشه فارس تا پایان دفاع مقدس و هم اکنون، انهدام پایانه های نفتی البکر و الامیه و وارد کردن ضربه بزرگی به اقتصاد عراق و محاصره دریایی عراق در دوران جنگ تحمیلی اشاره کرد.

سیاری گفت: با توجه به اینکه بالای 90 درصد از صادرات و واردات عراق از طریق دریا انجام می شود، با انهدام این دو سکوی نفتی توان اقتصادی این کشور کاملا شکست خورد و اگر کشورهای دیگر به آن کمک نمی کردند هیچ وقت نمی توانست جنگ را ادامه دهد که این نشان دادن توانمندی های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریا بود.

وی خاطر نشان کرد: این نتایج ارزشمند باعث شد که در آن مقطع زمانی به فرمان امام بزرگوار ما روز هفتم آذر ، شصت و هفتمین روز جنگ، روز پیروزی عملیات مروارید به نام روز نیروی دریایی نام گذاری شود و فرمودند که نیروی دریایی امروز در عرصه خلیج فارس و دریای عمان چون نگینی درخشنده است که این سند افتخار نیروی دریایی در دفاع مقدس است.

کد خبر 354133

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha